söndag 6 oktober 2013

Sidospår eller Huvudspår

Monster



Ett monster är en fiktiv varelse som inte tillhör någon känd art. Adjektivet "monstruös" kan beskriva grymhet, ondska eller inhuman styrka. Ordet kan härledas till latinet genom ord som monstrummonstros, och ytterst till det latinska infinitivet monere, "att varna". Monster kan också betyda "stor och elak".
Ibland använder man ordet monster om någon person för att betona att personen i fråga inte visar hänsyn till andra människor eller varelser.

Monster har olika betydelser:

Anledningen till detta spår är mitt utforskande av kartor och framför allt de äldre som till exempel Carta Marina som innehåller väldigt många odjur. Jag tänker på hur dessa bilder uppstod och vi idag inte har några monster längre, i alla fall inte synliga, om vi inte talar om att benämna en människa som ett monster. Men vid tanken på att rita kartor över mitt inre dyker tanken på mina inre monster upp och jag lockas till att undersöka detta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar