tisdag 29 oktober 2013

Arbete, tisdag.

Nu är det snart målgång på gestaltningsarbetet. Jag har arbetat på flera olika sätt, mestadels undersökande och forskande vilket lett mig in på flera olika spår. Det senaste handlar alltså om verklighetsflykt, vykort ordet eskapism. Jag läste någonstans att eskapism kan ses som en försvarsmekanism hos människan, vilket känns rimligt. Att inte vara en del av verkligheten utan att vara någon annanstans i sinnet.
Jag började se på vykort och fick utav de oskrivna gamla vykorten jag köpte. Kan jag skapa en verklighetsflykt utav detta. Det jag jobbar med idag är att kombinera motiven på vykorten.
Här är mitt första exempel.


Jag valde två olika vykort till denna bild. Dels ett kort från The Britannia Club i Singapor där folk njuter av sin pool och dels ett där en fattig kinesisk familj tvättar.
Detta blir en tanke kring semester i andra länder, där hotellkomplexet ligger som en insluten oas i ett för övrigt fattigt område. Även detta blir en slags verklighetsflykt i just besöket på hotellkomplexet då man lätt kan blunda för de omgivningar i landet man befinner sig. Man flyr alltså verkligheten på två plan, dels sitt liv och vardag, samt verkligheten på den plats man befinner sig.
Jag är osäker på retuscheringen av bilden där jag valt att ge bilden ett filter av en målning för att återkoppla till mina bilder på mig själv där jag funderade kring ytans arkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar