onsdag 2 oktober 2013

Jag står fortfarande med torra fötter

En karta sedd från fel håll blir även det en karta. Utan Norr eller andra väderstreck blir kartan då obrukbar?

Jag simmar inte än, utan står beredd. Fastnat i tanken kring mitt eget arkiv, hur det ser ut och vad det fyller för funktion. Hur sparas min information?
Första tanken var en slags fabrik. En stor grå, med höga skorstenar som bolmar ut svart rök på grund av produktionen innanför de tjocka väggarna. Saker förs in genom höga portar, kommer ut som någonting annat. Arbetet fortgår där inne, trots vilda strejker och långa pauser ibland. Men fabriken stretar på så himlen färgas av dess rök.

Efter min tankekarta kring ordet arkiv fylls mitt huvud med kartor. Att vara en kartritare som hela tiden försöker rita den perfekta kartan över mig själv, men som dock aldrig blir färdig. Nya gränser uppstår, gamla får ritas om och nya odjur från djupet upptäcks medan gamla bestar besegras och begravs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar