söndag 3 november 2013

Sista handledningen


Det var skönt att få ha lite handledning. Jag har missat några stycken så det kändes behövligt att få landa lite med gruppen och se på vad jag håller på med.
Det som dock blev intressantast blev mina fotografier ur en spelvärld. När jag själv började förklara hur jag gått till väga inser jag hur snurrigt detta blir, hur många lager av intressanta trådar som finns i detta.

Så inför "Nedslags-Utställningen" kommer jag antagligen presentera en del fotografier. Jag har inte valt tema riktigt än, men tror jag kommer fortsätta på porträttfotografering i den virtuella världen. Det är något med de programmerade karaktärerna som väcker ett intresse hos mig. De kallas för NPC, som står för Non-Playable Character, så man kan se dem som statister. När jag gick hem från handledningen i fredags tänkte jag på alla människor jag möter eller ser på min väg hem. Om jag inte känner dem eller spelar en roll i mitt liv, så blir de statister. De har sina egna saker de gör, vilket inte påverkar min promenad hem förutom att de fyller miljön jag ser med mer liv och rörelse.

Jag tror jag behöver en förklarande text till mina fotografier till nästa vecka. Eller, kanske behöver den inte förklara så mycket mer förutom hur jag gått till väga och varför, för att göra det lika snurrigt som det är. Det känns i alla fall som detta projekt går att dyka djupt i, vilket är meningen inför nästa kurs. Blir dessa porträtt mer levande när de ställs ut? Kan man få samma relation kring ett porträtt på en digital statist som en verklig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar