lördag 23 november 2013

Bildmappen

För att förtydliga mina tankar kring bildmappen:

Den dök upp i tankarna kring "visa vem du är". Om och om igen stöter man på bildmappen ute i skolorna. Jag hade en under bild skolgång, på VFU användes den och många av mina skolkamrater just nu känner till den. För mig och många andra var detta det första man fick göra i bildundervisningen i skolan. Häfta ihop två stora ark, lämna en öppning, skriv ditt namn på "framsidan" och rita/måla något, gärna något som har med dig själv att göra. Mappen ska representera dig i ämnet bild.
Sedan förvaras allt som ska sparas i mappen.

Det finns mycket kring mappen. Vad väljs ut och sparas? Ofta(?) tror jag endast de färdiga alstren sparas i mappen, vilket gör att skisser, misslyckade försök, tankar osv hamnar i återvinningen och inte i bildmappen. Jag märkte detta då jag gjorde en snabb lektion i kroki under min VFU. Eleverna var inte alls van vid denna typ av lektion och teknik, vilket gjorde att nästan alla skrynklade ihop sina snabba skisser och kastade. Jag försökte lönlöst insistera på att de skulle spara allt men ingen ville. Istället gapar bildmappen tom och blir till ett stressmoment tror jag. Jag måste ju fylla mappen med bilder innan betygen ska sättas!

Mappens yta blir även den intressant. Hur ska den se ut? Vem är jag? Ska jag rita en symbol för mitt favoritlag i en sport eller klistra dit fjädrar? En nyfikenhet växer fram angående detta. Analysera mappar utifrån kön? De vanligaste symbolerna?

Lite som tex Facebook. Skapa din profil, skriv ditt namn, visa vem du är genom biler. Fyll sedan din profil med saker. Jag själv använder Facebook men får ofta kommentaren : "Men du använder ju det inte", eftersom jag inte skriver inlägg, postar bilder, gör olika tester som visar vem jag är. Eller som "trendar" just nu, gör mig själv till en seriefigur och visar för att vad jag känner, gör, mår, genom serierutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar