tisdag 26 november 2013

Efter handledning

Jag försöker snäva ner mitt projekt. Bryta ner det till så endast de starkast punkterna finns kvar.

"Har ni inte sett en människa"

Identitet.

Yta.

Representation.

Presentation.

Under handledningen kommenterade Lotta mitt arbete genom att säga att hon tänkte på paketering.
"The Package". Kanske är det detta mitt projekt handlar om. Paketeringen, ytan som representerar det som finns inuti. Jag forskar därför i paketering just nu, har för övrigt ett arbete hos posten där jag levererar paket till folk och fä om dagarna, vilket gör att jag dagligen hanterar paket genom att bara få se dess yta. Det som känns bra just nu är att jag inte längre velar runt angående vad mitt projekt ska handla om, utan istället bara utforskar olika sätt att presentera det. Även om jag inte är klar just nu så känns det som tiden borde räcka. Den skriftliga delen ska dra igång nästa vecka, vilket jag välkomnar, då jag tror de två delarna kommer kunna samarbeta bra.



Don't judge a book by its cover

Kommer att tänka på detta gamla talesätt. Allt handlar ju om paketeringen och ytan. Vilka vi vill vara bestäms utifrån ytan vi visar upp. Vem är jag och hur kan jag förmedla detta på ett bra sätt?

Referens/Inspiration : Simon Gärdenfors
Hans stil och yta kommer från godisförpackningar som han även samlar på.


Referens/Inspiration : MixMax
Det gamla spelet. Samla på ytor för att skapa en hel karaktär.


Cirkeln. Det är lustigt hur det fungerar ibland. Helt plötsligt inser jag att jag är och nosar på den första uppgiften vi fick i kursen om samtidskonst. Vi skulle välja ett verk från Biennalen på Röda Sten och jag valde Nabil Boutros. Hans fotografier av sig själv fast som olika personer. Hur ytan direkt ger oss signaler om vem vi tror personen är. 


Så jag fortsätter arbeta. Kanske med ett snäpp högre tempo nu, vill ju ha något att visa till nästa veckas redovisning. Jag fortsätter teckna personers profilbilder för att se vad som händer när jag har många. Jag börjar paketera. Kanske mig själv.

1 kommentar:

  1. det skall bli spännande att se hur du paketerar dig själv. Blir det ett paket, eller en hel julsäck? Ett paket för lärar-du, ett för avslappnat-du, ett för trovärdig-du, ett för....

    SvaraRadera