lördag 9 november 2013

Avslut i mitten

Så var en kurs slut och nästa tar över. Detta inlägg är tänkt att sammanställa min gestaltning i en slags sammanfattning med reflektioner.

Det som jag presenterade på utställningen var ett nedslag i en pågående process. Mina fotografier från en digital värld känns för mig intressanta, samtidigt som jag vill att de ska vara ett nytt startskott för något inför kommande kurs. Jag tror inte jag kommer stanna utan istället använda mig av detta för något nytt. Kanske kan jag fortsätta teckna och jag känner en lust att skriva.

Själva redovisningen gick bra tycker jag. Jag tror jag fick de flesta att förstå syftet med mitt arbete, att på något sätt ifrågasätta verkligheten runt oss genom att använda "verkliga" metoder i en overklig miljö. Det finns mycket att gräva i när det gäller spel. Skapandet av karaktärer är till exempel bara det en saftig fråga att studera. Gör man någon som man själv vill vara och hur agerar man i spelet/kontra världen?

Min process har känts igen för mig. Jag forskar, undersöker olika ingångar och testar mig fram. För mig känns det ibland att jag yrar runt på för många olika platser och stressen tar vid, samtidigt som jag efteråt inser att det mesta jag gör följer en tråd eller ett tema. Från odjur på världskartor till verklighetsflykt och tv-spel. Dock känner jag nu efteråt att jag vill fortsätta, kanske byta spår fast ändå inom samma område. Kanske undersöka vad verklighet är. Reality TV? Diskbänksrealism?


De uppskattande orden från klasskamrater gör att det känns roligt att fortsätta. Det känns dock som vi är väldigt snälla mot varandra under redovisningarna. Vi hyllar och talar gott om allas arbete, detta med all rätt, då alla har arbetat på bra. Men samtidigt kanske vi skulle kunna gå på djupet lite mer i den konstruktiva kritiken. Som ett sätt att förbereda oss inför det STORA redovisningsdagen. Risken att få en chocksmällpåkäftenkritik då gör mig lite nervös. Men, på vägen har vi ju nya handledningar och diskussioner inför detta.

Gestaltningen har varit väldigt rolig och givande som vanligt. Att få ta del av varandras tankar kring skapande, process och konstnärliga gestaltningar gör att jag växer i både tankar och kreativitet. Jag vill göra mer, mer och mer. Det härliga är att utifrån en ungefärlig likadan startpunkt har vi alla spritt oss åt olika håll och kanter som ett bevis på kraften i våra olika processer. Detta gör ju att jag även vill fortsätta se, se och se.
Kanske ligger även mitt projekt ännu närmare kursens start än jag trott.
"Explorer of the World."
För att ta reda på sanningen måste jag utforska. Vända och vrida. Samla på mig erfarenheter, analysera dessa och vara öppen för intrycken omkring mig.

Det känns som om jag samlat på mig mycket under kursen. Jag har hittat ett sätt att fly verkligheten i mitt tecknande igen och vill fortsätta med det. Lustigt nog har detta gjort att jag väljer bort spelets värld för att istället teckna, något som för mig känns riktigt bra! Nu gäller det bara att vara modig och våga fortsätta. Visa upp vad jag gör. Vara stolt över vad jag gör.

Jag tar således med mig mycket saker in i nästa kurs. En vilja att arbeta och göra något bra och intressant. Kanske är det där ihopknytandet av säcken återigen aktuellt? Kanske ska jag för sista gången inom skolan knyta ihop det jag verkligen gillar att göra för en storstilad avslutning med konfetti och Champagne.
Det jag gör nu inför kursstart är att återigen gå igenom mitt material och vända och vrida på allt. Hitta nya ingångar och utgångar. Använda mig av kursboken och ta mig fan arbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar