torsdag 26 september 2013

Digital Fotokurs

Jag valde att fotografera med min egen fotoutrustning, vilken består av en Iphone 5 samt en liten digitalkamera med namnet Yashica EZ-F521, man kan läsa lite om den här om man vill. Yashican är rolig då man inte riktigt vet hur bilderna kommer bli, något som passade till min idé om foton till denna uppgift då jag ville ta snabba bilder på människor i rörelse. Uppgift nummer två, att fotografera ett objekt blev avbilda något som jag använt väldigt mycket själv på resande fot, nämligen min bärbara spelmaskin.


En effekt Yashican själv skapar är att bilden "böjer" sig när något rör sig, något som hände på denna bild. Jag är medveten om att det skulle vara fler än 1 person på bilden, men tyvärr gjorde reaktionstiden på kameran att jag missade cyklistens kamrat (jag räknar istället in chauffören av spårvagnen).
Jag är dock ändå ganska nöjd med bildens komposition så jag valde att ta med den. Bilden är oredigerad förutom att svart/vit inställning gjordes på kamerans inställningar och här syns tydligt hur kameran förvränger cyklisten vilket blir fint i relation till den hårda spårvagnen.


Jag tog även med en bild till där fler person deltar i resandet. Denna blev dock ganska tråkig förutom de speglingar som uppstod i fönstret på spårvagnen. Samma kamera användes fast med färg.

Som objekt valde jag mitt Nintendo DS. Denna är fotad med Iphone och belyst ganska lågt från vänster. Tyvärr är det något skrot med min lins så en liten röd punkt syns till höger, precis vid skuggan. Jag gillar ändå det ganska mjuka ljuset på bilden. Känner att jag borde öva mer på att testa olika vinklar och ljus vid fotografering av objekt. Detta foto är taget i en mörklagt rum med vitt papper som underlag och lampa från vänster för att få skugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar